Deze top duizend neemt bijna de helft van alle investeringen in onderzoek en ontwikkeling voor zijn rekening. Het is volgens Booz & Company na jaren van gestage groei voor het eerst dat de budgetten hiervoor zijn gedaald. Toch hebben de bedrijven hun innovatiebudget in het crisisjaar 2009 nog ontzien, want de omzet daalde veel sterker.

De autoindustrie bezuinigde het meest. Zo gaf Toyota een vijfde minder uit, General Motors een kwart en Ford een derde. In de farmaciesector stegen de budgetten vorig jaar wel. Ondernemingen als Merck, Roche en Glaxo verhoogden hun budgetten met meer dan 10 procent. Dat gold ook voor Microsoft.

Verschillen regionaal

Regionaal zijn er grote verschillen. Bedrijven in Japan schroefden hun uitgaven met gemiddeld 11 procent terug. De Amerikaanse concerns uit de top duizend besteedden 3,8 procent minder. In Europa bezuinigen de bedrijven slechts marginaal (0,2 procent).

De hoogte van het budget zegt volgens Booz & Company niet alles over het resultaat van de innovatie-inspanningen. ,,Belangrijker is dat je bij productinnovatie goed weet wat je klanten willen”, aldus George List van het adviesbureau.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl